[Styrelsen] [Stadgar] [Verksamhetsberättelse] [Projektbeskrivning]
Suonttavaara är den ursprungliga lappby, vars historia finns dokumenterad från början av 1500-talet, och kanske ännu längre tillbaka i tiden. Den omfattar gamla Karesuando socken, förutom att den bryter av vid Siikavuopio. Lika stor del av lappbyn ligger på finska sidan. Se karta över den forna lappbyns gränser.

I samband med avvittringen i början av 1900-talet drogs nya administrativa gränser ovanför odlingsgränsen och dagens samebyar uppkom. Suonttavaara lappskatteland förblev dock kvar i jordregisterboken fram till den 12 mars 1951, då den av Kungliga lantmäteristyrelsen förordades som obefintlig. Lappbyns gränser är dock än idag markerade med rå och rör.

Föreningen Suonttavaara Lappby bildades år 2000. Den har sitt säte i Karesuando och motsvarighet finns på finska sidan (Suonttavaara lapinkylä). Föreningen har nära samarbete med Kvenlandsförbundet, vars verksamhetsområde innefattar hela Nordkalotten.

Suonttavaara lappby har i dagsläget över 250 medlemmar.

Exempel på en del av vårat medlemskort.

Föreningens syfte är att förmedla kunskap, baserad på fakta, om våra förfäders levnadsvillkor, kultur och språk. Avsikten är att erhålla en historisk helhetsbild, där näringar, bebyggelsehistoria, kultur och språk är viktiga länkar. För att uppnå detta måste man sammanföra skattelängder, mantalslängder, domstolshandlingar med släkthistorisk forskning i området. Vår avsikt är att skriva historia som bygger på faktaunderlag. Stora delar av den historia som är utgiven och används i undervisning; information och t om utredningar inom området, saknar tyvärr faktaunderlag. Delar av detta material är baserat på sagor, sägner och antaganden. Det finns också bevisligen stora tolkningsfelaktigheter av gamla dokument och reseskildringar mm.

Resultatet av forskningen/ dokumentationen förväntas ge människor, speciellt ungdomar boende i detta område en förstärkt identitet, som leder till ökad förståelse och respekt för varandras kulturer och levnadssätt.

Det insamlade och dokumenterade materialet kommer att sammanställas för att bli utgiven i bokform, informationsmaterial och undervisningsmaterial mm.

Suonttavaara Lappby

980 16 Karesuando